2007-03-17

Designfejl i menneskene

Det er for nyligt gået op for mig, at måske findes Gud alligevel. Måske har kreationisterne alligevel ret, og evolutionisterne tager fejl. Fejl, fejl, fejl.

Det er søvnen, der har overbevist mig. Folk, der er klogere end mig, siger, at søvn er nødvendigt, fordi man skal sortere i dagens input og rydde op i hjernen. Det, der foregår, er altså en form for garbage collection i hjernen. Og det er fuldstændigt fair, enhver programmør ved, at det er rart med en velfungerende garbage collector - uden den løber man alt for hurtigt tør for plads, hvis man ikke er forsigtig. Og jeg er dælme ikke forsigtig med hvad jeg kigger på i løbet af en dag.

Men er hjernens garbage collector egentlig specielt velfungerende? Gode garbage collectors kører i baggrunden sådan i ny og næ, når der er brug for det ("incremental garbage collection"). Menneske-ækvivalenten til det ville være, at den lige arbejder et øjeblik, når man alligevel kigger ud af vinduet eller ser Ricky Lake eller andet, der ikke kræver, at hjernen kører.

Men sådan fungerer hjernens garbage collection jo ikke. I stedet for at arbejde lidt hen ad vejen, ordner den al sin garbage collection på én gang - typisk 8 timer af gangen - i en "stop-the-world garbage collection". Det har jeg altid syntes var en af de største designfejl ved menneskene - i praksis betyder det jo, at man ligger bevidstløs en trediedel af ens liv!

Forstå mig nu ret, den slags garbage collector-implementeringer har jeg da også lavet, når jeg har haft travlt. Men det giver ikke mening ud fra et evolutionsmæssigt synspunkt. I stenalderen nytter det ikke noget at være bevidstløs så lang tid af gangen - så kommer der jo bare en tiger og spiser en. Her vil en incremental garbage collector være meget mere passende.

Så hvorfor har vi stadig en garbage collector, der efterlader os bevidstløse en trediedel af vores liv? Burde folk, der havde evolutioneret sig til at benytte incremental garbage collection ikke for længst have overvundet stop-the-world-garbage collection-folkene, simpelthen fordi de kunne løbe væk fra tigrene mens incremental-folkene blev spist? Der er et-eller-andet helt galt her!

Den eneste logiske forklaring, jeg kan finde, er, at evolutionen alligevel ikke gælder - Gud har simpelthen lavet menneskene, så de benytter stop-the-world i stedet for incremental garbage collection. Og hvorfor har Han (m/k) så gjort det? Svaret er simpelt: For at gøre det muligt at lave en ægteseng. Hvis vi ikke skulle sove, ville der ikke være behov for senge; vi ville ikke længere skulle finde sammen to og to, og hvorfor skulle man så blive gift? Hele grundlaget for bibelen ryger sig en tur!

Ergo: Kreationisterne har ret, evolutionisterne tager fejl. Who would have thought that?

4 kommentarer:

Trine sagde ...

Du er bindegal!

Hotdog sagde ...

Nemlig! :-)

Thomas Widmann sagde ...

Med andre ord: Du mener, evolution er perfekt, hvorfor enhver designfejl må skyldes Gud? Interessant idé! Men kunne det ikke tænkes, vores garbage collection skyldes, den er et lokalt optimum?

Hotdog sagde ...

Det var dog en vidunderlig forklaring. Måske tror jeg så alligevel ikke på kretionisterne. Jvf. Wikipedia har Homo Sapiens kun eksisteret i ca. 200.000 år - og det er jo egentlig ikke specielt længe - ikke nok til at undgå lokale optimums-problemer. Og hvad værre er: Der kommer ikke til at være mere evolution i menneske-racen nu - vores samfund er for perfekt. De svageste bliver ikke længere spist af tigre før de formerer sig, og det er jo egentlig en rar nok ting, men det betyder også, at vi altid vil være bevidstløse en trediedel af vores liv fremover. Gør det ikke?